donderdag 19 maart 2009

Toekomstige kopers

Voor de time being zullen marktspelers proberen de AEX rond de 210 te laten expireren morgen. Dit is relatief makkelijk gezien de geringe omzetten en weinig marktpartijen die momenteel op de beurzen opereren. Vanaf volgende week verwacht ik een succesvolle aanval op de 218/220 niveau, 250 zal zeker mogelijk zijn.

Op de langere termijn verwacht ik dat pensioenfondsen en verzekerings mijen gaan switchen van vast rentend naar aandelen, onr goed en commodities. Met de lage rentes is het onmogelijk om een goed pensioen op den duur te betalen. Verzekeringmijen doen nauwelijks nieuwe zaken op deze rentes. Om echt rendement te behalen en niet het risico te lopen straks door hoge inflaties weer te verliezen, moet worden gezocht naar rendement; dividend en koerswinst (+50% of meer is geen gekke verwachting voor de komende 1 a 2 jaar). Daarnaast zijn door de flinke koersverliezen de percentages in zakelijke waarden gedaald en zullen op een zeker moment weer aangevuld moeten worden.

Tevens kan ik me voorstellen dat mensen weer wat meer vertrouwen zullen gaan krijgen en er meer zal worden uitgegeven, waardoor de economieën zich zullen gaan verbeteren.

Ik houd wel een slag om de arm mbt de eerste kwartaal cijfers, dat zal een drama worden. De vraag is alleen hoeveel is reeds in de beurzen verdisconteerd en hoe zullen beleggers reageren op deze resultaten.
Mijn strategie; koop op de dips en wacht aan de zijlijn voordat de 1e kwartaal cijfers worden gepubliceerd.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten